Penyataan Masalah
Dilakukan kerana pengkaji melihat persekitaran pendidikan berlaku percanggahan ideologi di antara guru-guru terhadap model pengajaran. Kekurangan inisiatif oleh guru baru untuk menyediakan model pengajaran yang tersendiri. Guru baru merasakan mereka tidak mempunyai kuasa untuk menyediakan model pengajaran yang mengikut kefahamannya.
Bagaimana Pengkaji Melapor Penyataan Masalah
Pelajar kurang dapat menguasai sifir matematik. Menghafal sifir dan jadual matematik merupakan sebahagian daripada kurikulum sekolah. Maka pengkaji ingin melihat penilaian kendiri pelajar, samaada kegiatan menghafal akan menambah hasil pembelajaran disamping pengetahuan biasa fakta-fakta matematik.
Bagaimana Pengkaji Melapor Penyataan Masalah
Pengkaji mendapat kebanyakan pelajar sekarang lemah dalam matapelajaran matematik. Data diperolehi dengan melihat pencapaian pelajar dalam peperiksaan. Pelajar didapati menghadapi kesukaran dalam menghafal sifir matematik. Pengkaji melaporkan penyataan masalah berdasarkan masalah utama yang dihadapi oleh pelajar iaitu menghafal. Pengkaji cuba menyelesaikan masalah ini dengan mengadakan satu program yang di harap dapat membantu pelajar.
Peningkatan kadar ketidakhadiran dan pemontengan pelajar ke sekolah. Pengkaji merasakan ianya merupakan masalah yang besar dan memerlukan langkah pencegahan segera. Pengkaji mengkaji punca-punca yang menyebabkan pelajar tidak hadir dan ponteng bagi mendapatkan jalan penyelesaian yang sesuai.
Bagaimana Pengkaji Melapor Penyataan Masalah
Pengkaji mengumpul data dengan melihat markah yang diperolehi oleh pelajar sepanjang ujian yang dijalankan. Data daripada setiap kelas di analisis secara berasingan kerana persekitaran penilaian bilik darjah adalah berbeza. Data daripada kedua-dua kelas digabungkan untuk digunakan dalam mengutarakan persoalan mengenai kepentingan penglibatan pelajar.
0 comments:
Post a Comment